::::::::
KERNAVA ::::::::
Užlipus ant kosminių Kernavės piliakalnių ir žvelgiant į nuostabaus
grožio Pajautos slėnį, vargu ar įmanoma nepajusti didingos Praeities
dvasios ir iš Savasties gelmių besiveržiančios maginės energijos.
Ši amžių nesutramdyta Kernavės galia nenustoja liepsnoti, - Istorijos
užpustyta sostinė atgimė ir XX amžiuje vėl tapo traukos centru.
Archeologai nustėro atkasę didžios kultūros miestą, kasmet moxlininkus
stebina vis nauji atradimai.
Čia, Kernavėje, dar giliu sovietmečiu prasidėjo Romuvos judėjimo
šventės... Čia iki šiol gyvena keistų ir mįslingų žmonių. Netikėtumai
seka vienas po kito. Kernavės apylinkėse istorija, legendos ir magija
susiraizgė tokiomis kombinacijomis, jog net praplikusiems moxlo
vyrams sunkoka susigaudyti kur baigiasi viena ir prasideda kita.
Tataigi, viena pagrindinių MJR 2004 temų ir bus - Kernavės paslaptys...
::: Istorija ir magija :::
Seniausioji Lietuvos sostinė Kernavė pagrįstai tituluojama Baltų
valstybingumo lopšiu. Miestelyje ir apylinkėse yra daugiau negu
50 archeologijos, istorijos ir kultūros paminklų, tarp jų - didžiausias
Lietuvoje gynybinis 5 piliakalnių kompleksas, kurį sudaro Pilies,
Lizdeikos, Aukuro, Mindaugo sosto piliakalniai ir kiek atokiau esantis
Žvalgakalnis. Šalia piliakalnių, Pajautos slėnyje prie Neries, yra
buvęs medinis viduramžių miestas.
Pirmą kartą istoriniuose šaltiniuose Kernavė paminėta 1279 m. Hermano
Vartbergės bei eiliuotoje Livonijos kronikose kaip Lietuvos Didžiojo
kunigaikščio Traidenio (1269-1282) valda. XIII a. Kernavės tvirtovė
ir miestas buvo vienas svarbiausių Lietuvos ekonominių ir politinių
centrų. Kartais Kernavė vadinama Lietuvos Troja, kuri iki šiol taip
ir nesulaukusi savo Homero.
Žmonės šiose vietose apsigyveno daugiau nei prieš 10.000 metų.
Pirmojo tūxtantmečio viduryje prasidėjus pirmiesiems priešų puldinėjimams,
Kernavės gyventojai iš Pajautos slėnio kėlėsi gyventi į įtvirtintus
piliakalnius. Pastarieji karo tixlams tarnavo iki pat XIV amžiaus.
Perkėlus sostinę i Trakus, Kernavė tapo DLK dvaru ir ilgainiui jos
politinė reikšmė sunyko. Legendinis miestas prisimintas tik XIX
amžiuje romantikų. Kernavė dėl įvairių priežasčių neturėjo gerų
sąlygų vystytis ir liko nedideliu, bet labai mielu ir paslaptingu
miesteliu, kuriame kiekvienas apsilankymas palieka savitą pėdsaką...
Miesto herbas - riteris, stovįs prie sugriuvusio miesto vartų su
kardu ir skydu. Apačioje esantis užrašas - "Geriau netexiu
gyvybės, kaip laisvės" - puikiai atitinka vietovės dvasią.
Kernavė kadaise buvusi ir svarbiausias Lietuvos pagoniško kulto
centras. Paslaptingųjų krivių laikus mena senųjų piliakalnių vardai
- Aukuro ir Lizdeikos kalnai - bei čia pat buvusio Kriveikiškių
vienkiemio pavadinimas. Padavimai sako, jog po krikščionybės įvedimo,
kai Jogaila Vilniuje sugriovė centrinę Perkūno šventyklą, Krivių
krivaitis Lizdeika pasitraukė į Kernavę ir šiose šventose vietose
kurstė tikėjimo ugnį iki paskutiniųjų dienų. Pagoniška šventovė
stovėjusi ant Aukuro kalno. Tyrinėtojų manymų, senųjų kulto vietų
būta prie Pragarinės ir Spėros ežerų, taip pat gojuose Pajautos
slėnyje. Sakralinį Kernavės išskirtinumą pažymi ir tai, jog būtent
čia iškart po krikšto buvo pastatyta medinė katalikų bažnyčia -
krikščionys nuosekliai laikėsi savo agresyvios taktikos ir pirmiausia
bažnyčias statė svarbiausiose prigimtinės religijos vietose.
Sakralinė Kernavės aura aiškiai juntama, todėl suprantama, kad
ši vieta garsėja ir gausiais padavimais, glaudžiai susipynusiais
su istorija. Pasak žymiojo "Lietuvos ir Žemaitijos didžiosios
kunigaikštijos metraščio", senąjį miestą įkūręs kunigaikštis
Kernius, legendinio Palemono vaikaitis. Sakmės byloja apie didžius
legendinio kunigaikščio žygius prieš kryžeivius, apdainuoja jo dukterį
Pajautą. Kiti pasakojimai šnabžda apie gausius požemius, kuriais
iš Kernavės esą galima nukakti į Trakus ir Vilnių. Apylinkių kloniais
taip pat klajoja legendos apie Pragarinės ežero siaubūną ir Spėros
kunigaikštį.
:::
XXI :::
1989 m. didingam Kernavės gamtos ir istorijos paminklų komplexui
saugoti ir tirti įkurtas Archeologijos ir istorijos rezervatas,
užimantis 196 ha plotą. Čia kasmet vyxta galybę žmonių sutraukiantis
Gyvosios Archeologijos festivalis. Kernavę garsino ir senas tradicijas
menanti Rasų šventė, kuri pastaruoju metu, deja, vis labiau panašėja
į masiškai girtas liau-liau-liau Jonines.
Pačioje Kernavėje siūloma aplankyti nuolat augančią Archeologijos
ir istorijos muziejaus expoziciją, netoliese įsikūręs ir bene vienintelis
Lietuvoje "Armonikos" muziejus. Iki pernai metų rudens
būta Paslapčių muziejaus, dabar teliko užkaltas namas... Kernavės
klebonija didžiuojasi Vytauto Didžiojo paminklu, kuris yra įtartinai
švelnių ir plastiškų bruožų ;), bei "unikaliuoju" respublikos
kontūrų baseinu (taigi sovietmečiu klerikalai pripažino LTSR sienas?
:).
Miestelyje rasite dvi parduotuves, telefoną, o atsipūsti ir atsigaivinti
pasiūlys "Kerniaus baras", kurio interjerą puošia paties
Kernavės įkūrėjo pasirašytas raštas, leidžiantis prekybą pilvo ir
gerklės džiaugsmais.
Kadaise ramus miestelis dabar gausiai lankomas turistų. 2004 metais
Kernavė įtraukta į pasaulinį UNESCO globojamų paveldo objektų sąrašą,
tad jau atidunda ir turizmo industrijos legionai iš užjūrių. Šiemet
čia įkurtas turizmo informacijos centras. Būtinai aplankykite Kernavę,
kol čia dar galite rasti baltišką dvasią, kol jos neišteriojo plėšrioji
komercija..!
::: Ąžuolynai driekiasi link Vilniaus :::
Kernavės apylinkėse gausu įspūdingų piliakalnių, alkakalnių, pilkapių
ir mitologinių akmenų, ypač paneriais keliaujant link Vilniaus.
Vykdami į Festivalį regioniniame Neries parke galite aplankyti Velniakampio,
Bradeliškių, Buivydų, Karmazinų piliakalnius, kurie senovėje sudarė
gynybinę Kernavės-Vilniaus sistemą. Viso šiuo metu parko teritorijoje
aptikti 7 piliakalniai, 4 senovės gyvenvietės, 15 pilkapynų ar pavienių
pilkapių,
Ties Dūkštomis ošia bene didžiausias Lietuvos ąžuolynas. Jame išlikęs
ir žymiausias akmuo su keturiais runų ženklais. Vieni šiam akmeniui
suteikia mitologinę reikšmę, kiti teigia, jog tai senasis dvaro
riboženklis. Žymių akmenų šiose žemėse yra ir daugiau - Trys broliai
Gabijoluose, akmuo su žmogaus pėda Mitkiškėse, Velnio sostas Niuronyse,
Gaidžio akmuo Neries krante ties Valiukiškiais ir kiti...
Sakoma, kad žymus Karmazinų piliakalnis, esantis ties Dūkštos intaku
į Nerį, išties yra alkakalnis, Viršupiu vadinamas. Senų žmonių pasakojimai
mena čia buvus pagonių šventyklą, kurią dviem ratais juosė 18 ąžuolų.
Taip pat kalbama apie įvairius vaidenimusis. 1999-aisiais Ramuvų
sąjunga čia pasodino Vienybės Tūkstantmečio Ąžuolą. Netoliese stūxo
įspūdingi Bradeliškių ir Buivydų piliakalniai.
Iš Vilniaus neprivažiavę Dūkštų bažnyčios 200 m ir pasukę kairėn
nuo kalniuko, už kilometro rasite Karmazinų pilkapyną, kuris yra
vienas didžiausių Lietuvoje. Čia 12 ha plote yra virš 130 pilkapių,
kurių skersmuo nuo 6 iki 24 metrų, o aukštis apie 1 m. Karmazinų
pilkapyne yra vieninteliai Lietuvoje rankomis supilti 3 pilkapiai,
kurie atkurti atlikus archeologinius kasinėjimus. Pasakojama, jog
dar prieš II-ąjį Pasaulinį karą tarp pilkapių buvęs senas ąžuolas
ir akmeninis Perkūno stabas šalia. Dabar šioje vietoje kasmet dega
Vėlinių laužai.
Toliau, prie Rastinėnų, miško glūdumoje stūxantis Velniakampio
piliakalnis yra mįslinga ir graži vieta, iki šiol atitinkanti savo
pavadinimą... Beje, Neries regioniniame parke gyvena 14 iš 15 Lietuvoje
žinomų šikšnosparnių rūšių.
Išsamiai apie Neries parką:
http://www.neriesparkas.lt
Daugiau apie Kernavę:
http://www.travel-lithuania.com/kernave/
http://muziejai.mch.mii.lt/Sirvintos/kernaves_archist_muziejus.htm
:::
Paskutinis Kernavės raganius :::
Algirdas Alekna - architektas, tyrinėtojas, menininkas, rašytojas
ir baltiškosios savasties puoselėtojas. Kernavės gyventojams jis
buvo visiškas keistuolis. Galime vadinti kriviu, vaidila, ar raganiumi
- svarbu ne terminas ir ne titulas. Svarbu tai, kad Algirdas bendravo
su žmonėmis ir dvasiomis kitu lygmeniu. Maloniai sutiko pasidalinti
savo žiniomis Mėnuo Juodaragyje pernai, bet tuomet jautėsi blogai...
2003 m. rugsėjo 4 d. paskutinysis Kernavės raganius mirė. Šiam nepaprastam
žmogui dedikuojamas šių metų festivalis.
Prieš 30 metų jaunas architektas Algirdas Alekna pateko į autokatastrofą
ir mėnesį išgulėjo komoje. Sakoma, kad gydytojai jį kone iš atskirų
dalių atgal sulipdę. Po šio įvykio jis, liaudiškai sakant, pradėjo
"kalbėti su dievais". Tai, pasirodė, pranašiška alegorija.
Panašu, kad su dievais Algirdas išties šnekėjo ir juos pažino. Jis
matavo energetinius Kernavės laukus, nustatinėjo ir braižė metafizines
projekcijas, kaupė dvasinius patyrimus, statė piramides ir, joms
"neveikiant", jas griovė, rinko nepaprastų galių turinčius
daiktus, džiaugėsi radęs Dievo akmenį... Jis lipdė, kūrė, skaitė
ir rašė, o galias pažįstantys žmonės traukė pas jį iš visos Lietuvos
ir užsienio šalių. Rodė laišką iš Tibeto...
Galbūt tai paskatino Paslapčių muziejaus atsiradimą, kurį A.Alekna
įkurdino savo namie. Keistą expoziciją sudarė daugybė daiktų, iliustracijų
ir užrašų, čia daiktus buvo galima liesti. Tačiau toli gražu ne
kiekvienas galėjo į Paslapčių muziejų patekti - tam reikėjo paties
Raganiaus leidimo ir, matyt, kažko susijusio su likimu. Tai, kad
Mėnuo Juodaragis persikelia prie Kernavės, Algirdą maloniai sudomino.
Prieš mirtį, ant savo namo durų jis pakabino MJR plakatą, ant kurio
užrašė - "Pradžių pradžia"...
Mįslingasis žiniuonis teigė, kad "Kernavė žino daugiau nei
Tibetas. Jos valdovai vieninteliai išsaugojo Atlantidos ženklą.
Iš čia galime sužinoti labai daug, nukeliauti labai toli",
pridurdamas - "žinoma, jei būsime kantrūs..." Jis pažino
ką sako kylantis aukuro dūmas, nušvitęs saulės spindulys ar į namą
įskridusios širšės zyzimas. Jis žinojo, kad maginis vietos vardas
yra Ker-Nava... Tūxtantmečiai jo tyrimuose ir minties kelionėse
buvo nedidelis matas. A.Alekna pastebėjo ir 1995 m. archeologų radinio
ypatumą - XIII amžiaus senkapyje trylikoje kapaviečių rasti 13-os
moterų skeletai, jos buvo pasipuošusios 27-iais žiedais. Tą vietą
Algirdas vadino Raganų kapinėmis.
Raganius kalbėjo nenuspėjamai ir dažnai labai keistai. Bet jo žodžiuose
glūdėjo švytinčios prasmės, kurios galbūt paaiškės praėjus reikiamam
laikui. Nenuostabu, kad miestelio gyventojai keistuolį laikė bepročiu
ir kone nekreipė dėmesio. Raganius dėl to nesijaudino - proto netekusiais
juk savo laiku laikyti ir Čiurlionis, Vydūnas, daugelis kitų iškilių
asmenybių. Norisi tikėti, kad gausūs Algirdo Aleknos minties kūriniai
ir tyrinėjimai bus išsaugoti ir paskelbti. Bus džiugu, jei MJR vyxmas
prie to bent trupiniu prisidės.
- - -
Daugiau apie A.Alekną galite paskaityti 2004
m. liepą išleistame laikraščio "Kernavė" numeryje. Taip pat "Lietuvos
ryto" priede "Gyvenimo būdas" 2003.09.14. Gavus
leidimą, šiame skyriuje bus pateikta daugiau su A.Alekna susijusių
straipsnių.

|